TLE1 LEESWIJZER

blogpost eindmarkt: https://project.hosted.hr.nl/2018_2019/tle_t3/2019/01/19/eindmarkt/

Dit is onze laatste blogpost waarin de volgende punten besproken zullen worden:

  • Feedback van de vorige leeswijzer verwerken
  • Reflectie op TLE1
  • Alle onderwerpen benoemen en aanvullen wat wij hier aan gedaan hebben ( Zie eindbeoordelingsformulier )

Na de eerste periode van TLE zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij veel moesten verbeteren. Een paar van deze dingen die we zeker hebben aangepakt waren:

  • De blogposts moesten helder zijn en beschrijven wat wij aan het doen waren (Detail op blogposts)
  • Individuele blogposts moesten weg en meer als team posten
  • Waarom de switch van product
  • Meer feedbackmomenten

Blogposts helder:

Voorbeelden van blogposts die verbeterd zijn:

Privacy Statement

Hierin wordt beschreven hoe de privacy wetgeving tot haar stand gaat komen en wat belangrijk is

In deze blogpost uploaden wij ons document en laten wij een filmpje zien hoe wij te werk zijn gegaan met de fibbonacci methode en waarom wij deze gebruikten.

Blogpost over Customer Journey en wat wij moeten doen. Hierin beschrijven wij wat wij willen bereiken met onze customer journey, waarom wij dit maken en wat er nog te doen is; zodat ons proces duidelijk wordt.

Minder individuele blogposts

Meteen 1 week na de eerste TLE beoordeling zijn wij meteen aan de slag gegaan met het posten als een team; en hebben wij ons niet gericht op onze eigen specialize-me richtingen, maar meer op wat er moest gebeuren. Wij hadden tegen dat moment al een concept; dus het was tijd om te prototypen en dat trokken wij naar voren toe:

TLE1 – Bijeenkomst 22 november 2018 (week 2.1)

In de volgende blogpost zie je dat wij als team moesten focussen op VueJS en niet individueel:

TLE1 – Bijeenkomst 4 december 2018 (week 2.3)

Hierin proberen wij te laten zien dat wij samen als team moeten werken naar een einddoel en niet individueel. Dit waren een paar voorbeelden dat wij ons wel gingen focussen op teambloggen, in plaats van individueel. Uiteindelijk was het wel nodig dat er een paar mensen individueel gingen bloggen, vanwege het feit dat sommige mensen hun rol/taak beter kunnen uitleggen (Privacy Statement en sketchboarding bijvoorbeeld).

Waarom de switch van product

Waarom hebben wij besloten om te switchen van kip naar bonen? ( Een verandering wat degelijk vroeg in het proces gedaan werd ). Om het maar weer even samen te vatten en het gedocumenteerd te hebben: Wij hebben gekozen om te switchen van kip naar bonen, omdat de huidige vleesproductie verantwoordelijk is voor veel broeikasgassen die slecht zijn voor het milieu; de biologische kip stoot verder nog meer uit dan een niet biologische kip. Bovendien staan de voedingswaarden van bonen ongeveer gelijk aan vleesproducten, dit betekent dat bonen een goede en gezonde vervanging zou zijn voor vlees. Nadat wij positief feedback ontvangen hebben van de Ekoplaza hebben wij ons hele doelgroep gefocust op de klanten van Ekoplaza en bieden wij dezelfde producten aan die Ekoplaza aanbieden in dit geval. Wij hebben dus 3 keer geïtereerd om tot een goed product te komen die wij te bieden hebben.

Meer feedbackmomenten

Wij waren van plan om 3 officiële feedbacksessies te houden deze TLE periode; wij kwamen toe aan 2, maar na de kerstvakantie kwam de derde er jammer genoeg niet bij. Gelukkig werd dit wel gecompenseerd door betere communicatie en meer retrospectives.

Hiermee willen wij bewijzen dat wij gewerkt hebben aan punten die verbeterd konden worden van de 1e periode. Bovendien hebben wij ook nog ons concept kunnen valideren bij de Ekoplaza

TLE1 – Bijeenkomst 22 november 2018 (week 2.1)

Beoordelingsformulier

Betrokken

In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

Één van de belangrijkste dingen die gementioned moeten worden als we het hebben over maatschappelijke ontwikkelingen, is het de privacy wetgeving. Hier hebben wij ook les over gehad bij de Specialize Me les. Het is belangrijk dat gebruikers weten hoe er met hun data om wordt gegaan en het was belangrijk om hier een privacy wetgeving voor te schrijven.

Verder hebben wij niet veel meer naar nieuwe technologische ontwikkelingen gekeken, behalve de beroemde AI algoritmen die gebruikt worden om bijvoorbeeld een bepaalde koopgedrag te herkennen. Dit was dus ook de bedoeling van onze app en dit hebben wij er in geïmplementeerd. ( Bij de screenshots van de app kan je de aanbevolen producten zien die bovenaan de dashboard wordt gedisplayed ).

Bovenaan zie je dat er een product aanbevolen wordt op basis van de koopgeschiedenis van de gebruiker

Zo’n AI algoritme kan dus makkelijk toepasbaar zijn op ons project; maar wij zijn niet echt gekomen tot het implementeren van deze technologie.

Verder waren wij ook nog van plan om een pas te gebruiken met de EKOBEWUST app. Deze pas kwam jammer genoeg ook niet tot de ontwikkeling, maar deze hoort duidelijk bij het concept en tijdens de eindmarkt werd er zeker gevraagd naar hoe het product in zijn werk zou gaan. Docenten van de hogeschool Rotterdam vonden het een goed idee. Het was wel een beetje moeilijk om een doelgroep bewust te maken, terwijl ons doelgroep een aardig bewuste doelgroep is ( klanten van de Ekoplaza ). We hebben hoe dan ook wel de Ekoplaza bewust gemaakt over de ontwikkelingen van de Hogeschool Rotterdam en zij hebben zeker interesse getoond. Ik heb ten slotte ook gepraat met docent Rob over de privacy wetgeving van onze app en hij werd hier ook bewust van.

Ondernemen

In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

Zie “Feedbacksessies” voor blogposts over feedback. Wij hebben zeker elkaar voorzien van feedback; deze feedbacksessies heeft ons als team beter laten communiceren met elkaar en heeft positief effect gehad op ons teamwerk.

Verder waren wij zeker in staat stakeholders te overtuigen. Wij hadden als eerst de Albert Heijn als doelgroep, maar daarna kwamen wij snel tot de conclusie dat het beter is om de Ekoplaza eerst te contacteren hierover. Dit hebben wij zo snel mogelijk kunnen doen en hebben wij de Ekoplaza zien te overtuigen van het concept en dit bracht enthousiasme voor ons als groep. Wij hebben kort daarna besloten om Albert Heijn te droppen en ons volledig te focussen op de Ekoplaza. Wij hebben vervolgens de Ekoplaza weer proberen te mailen over het concept en om langs te gaan bij de bedrijfsleider. De manager was er va overtuigd en een andere leidinggevende, alleen deed de bedrijfsleider jammer genoeg moeilijk tegen het einde aan. Wij hebben als groep geleerd dat wij door moesten stampen en praten met de Ekoplaza.

TLE1 – Bijeenkomst 22 november 2018 (week 2.1)

Ekoplaza

Ontwerpen

In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

Wij hebben aardig ons best gedaan aan het ontwerpen. Door de laatste periode heen, hebben wij user stories gemaakt, customer journey, wireframes en een storyboarding. Hierin werd constant geïtereerd totdat er goeie ideeën kwamen. Bij de customer journey liepen wij tegen knelpunten aan vanwege de pas en hoe wij er voor gaan zorgen dat de pas of punten uitgeeft of punten spaart bij het inscannen er van. Hier gingen wij itererend aan het werk om uit te vinden hoe wij dat het beste zouden kunnen implementeren.

Verder hebben wij met de fibbonacci methode uitgevonden wat voor onderdelen in onze app moeten en wat voor onderdelen niet; tijdens deze sessie gingen wij goed opletten op wat de gebruiker nodig heeft ( de stakeholders ) en deden wij dit gericht op de gebruikers.

TLE1 – Bijeenkomst 29 november 2018 (week 2.2)

Een andere grote kill your darling was de verandering van de naam. De “super bespaar app” klonk niet zo lekker en mensen wisten niet waar het over ging, dus hebben wij onze naam veranderd naar EKOBEWUST om mensen een hint te geven waar de app over gaat. EKOBEWUST is goed gericht op onze stakeholders ( bewuste klanten van de EKOplaza ). De namen matchen met elkaar en wij betrekken de klanten van Ekoplaza hier dus bij.

Tot slot hadden wij met z’n 4en 4 aparte pitches gemaakt en deze uitgeoefend; deze werden ook alle 4 afgeslacht en daarna hebben wij gekozen om te werken aan 1 pitch wat succesvol eindigde.

Onderzoeken

In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Toen wij nog bezig waren om het concept te richten op de Albert Heijn en de “moeder” van het gezin die de boodschappen doet, kwamen wij er snel genoeg achter dat wij niet ver kwamen hiermee. Wij kregen saaie antwoorden zoals “waarom alleen maar bonen?” of het pakte hem gewoon niet. Na een interview met een leidinggevende van de Ekoplaza kregen wij al snel confirmatie dat zij de oplossing zijn voor de sleur waar wij in waren. Wij hebben ons daarna gericht op de Ekoplaza en haar klanten.

Nadat Ekoplaza van ons project afzagen, probeerden wij nog uit een desperation de Albert Heijn te contacteren, maar hier kwam jammer genoeg niks van.

Reflectie

Wat wilden wij bereiken?

Wij wilden een prototype bereiken in samenwerking met de Ekoplaza, om de klanten van Ekoplaza bewust te maken van de energietransitie; wij wilden deze klanten een extra duw in de rug geven en ze aanmoedigen om door te blijven contribueren aan duurzaamheid.

Wie waren er bij betrokken?

De Ekoplaza was er voor een lange tijd bij betrokken totdat zij van ons afzagen.

Wanneer spraken wij met de Ekoplaza?

Wij hebben op 3 momenten met de Ekoplaza gesproken, kort na de eerste TLE beoordeling, vlak voor de kerstvakantie en nog tijdens de kerstvakantie. De eerste keer ging het gesprek met de Ekoplaza fantastisch, we kregen goede feedback en waren gemotiveerd om door te gaan. Daarna zwakte het af.

Wij hebben veel geleerd van het project, maar ook van elkaar. Om eerlijk te zijn, hebben wij veel gesuffered en hebben wij jammer genoeg veel lows behaald tijdens het project. We werden gedemotiveerd, we waren in een sleur en wij hebben veel nederlagen moeten aanzien. Gelukkig zijn wij daar allemaal uit gekomen en hebben wij alles wat wij hadden nog kunnen geven tijdens de eindpresentaties ( Een goeie pitch, een prototype & een vue dashboard pagina ).

Wij kwamen jammer genoeg niet aan de app en dit lag puur door de tijd en de motivatie, hier konden wij ook nog wat van leren. Verder konden wij ook nog leren om de volgende keer de Ekoplaza door te blijven irriteren met ons concept totdat zij het accepteren; dat is iets wat wij kunnen gebruiken in het bedrijfsleven en het is zeker is wat wij voor altijd zullen meenemen.

De planning kon nog altijd beter en de communicatie en werk zwakte met grote maten af na de kerstvakantie. Een ander tip is dus ook dat wij rekening moeten houden met vrije dagen en dat deze ons project niet hinderen.

Tot slot kunnen wij met trots zeggen dat wij nogsteeds wat op tafel hebben kunnen leggen tijdens de eindmarkt.


Eindmarkt

Voor 17 januari 2019 hebben wij onze 2 prototypes bij elkaar gebracht namelijk:

  • De storyboard prototype ( Een voorbeeld van de hele applicatie waar jij als gebruiker door heen kan gaan om een idee te hebben hoe jij te slag moet gaan met de app ) link: https://xd.adobe.com/view/dc89a63c-1cec-4ccb-4ebc-2c4606bf7eab-aab8/
  • Een dashboard prototype in VueJS ( Een overzicht van een gebruikersomgeving, waarin wij gefocust hebben op de gebruiksvriendelijkheid en het bewust maken van de gebruikers ) link: https://github.com/Brainilio/SPA
Een screenshot van de gebruikersomgeving

Nieuwe logo

Vervolgens hebben wij ons pitch moeten itereren na feedback wat wij kregen op 15 januari, de pitches die wij hebben laten zien aan de 2 docenten waren niet goed, maar er waren een paar elementen die wij samen konden voegen; wij zijn vervolgens aan tafel gaan zitten en hebben gediscussieerd over een betere pitch. Dion & Brainilio hebben gewerkt aan de visuals terwijl Roel bezig was met de tekst en wat hij moest zeggen; de rest heeft bewust gekozen om Roel niet lastig te vallen, omdat we weten dat de reputatie van de app in zijn handen lag.

Op donderdag 17 januari heeft Roel een spetterende presentatie gehad, waarmee hij ons allemaal heeft laten zien dat hij het in zich had om ons idee/concept een goede naam te geven.

De pitch:

Foto van Roel die de presentatie geeft

De pitch is hier te zien

Na de pitch zijn wij met z’n allen naar de 4e etage gegaan om geïnteresseerden te laten zien wat onze app inhoudt en details te geven. Ons concept werd positief benaderd en ontvangen; wij hebben veel complimenten gekregen ( jammer dat we dit niet gedocumenteerd hebben ). Wij hebben het diepgaand gehad over de app ( de pas die wij zouden kunnen implementeren, locatievoorzieningen, design & privacy etc ).

Eindmarkt set-up

Na positief feedback over onze app en advies over hoe wij het uit zouden kunnen breiden, zijn wij tot de conclusie gekomen dat wat wij gepresenteerd hebben nogsteeds succesvol geworden is.

TLE1 – Retrospective

  • Wij hebben een emotionele rollercoaster gehad
  • Veel geleerd over hoe we nu na een afzegging van een bedrijf verder gaan
  • Dit is een uniek moment wat wij nu hebben, Wij hebben een goed concept, wat kan werken, waar mensen geintereseerd in zijn en we hadden een bekend bedrijf die mee wilde werken. Maar op het laatste moment heeft dit bedrijf afgezegd.
  • Hierbij leren wij dat je op zon moment door moet pushen, je laat je niet op je plek zetten.
  • Hoe durven ze nee te zeggen tegen ons, wij gaan gewoon verder en douwen in hun neus van hier dit heb je gemist.
  • Feedbacksessie: Wij vinden eigenlijk allemaal het onderwerp energietransitie niet leuk. Maar dit wil niet zeggen dat wij ons niet inzetten voor onze opdracht.
  • Wij gaan er nu allemaal 100% voor. Wij zetten een geweldige presentatie neer
  • Wij faken het tot we het maken!
  • Wij presenteren alsnog alsof wij voor Ekoplaza bezig zijn.
  • Ons publiek waar wij op gaan focussen zijn de mensen die boodschappen doen
  • Het is belangrijk dat wij weten waarom mensen onze app gaan gebruiken
  • Wat is de meerwaarde
  • De mensen die onze app gebruiken doen dit omdat zij bewust bezig willen zijn met ons milieu
  • Ze denken niet zozeer over geld maar ze willen het millieu helpen, hoe helpt onze app daarbij.
  • De naam superbespaar app zegt weininig, dit moet iets met bewust worden

Ekoplaza

Na de laatste retrospective, hadden wij als advies meegekregen om ons product te brengen naar de Ekoplaza. Dit hebben wij zo snel mogelijk gedaan ( 2 dagen na de retrospective ). We hebben hun opgebeld en zij hebben ons doorverwezen naar de bedrijfsleider van Rotterdam Ekoplaza. Wij hebben deze vervolgens het aankomende weekend van diezelfde week gemaild en hebben daarna moeten bellen, omdat we NOG STEEDS geen reactie kregen. Vervolgens deed de bedrijfsleider heel moeilijk omdat hij het idee kreeg dat wij een echt prototype gingen maken voor hun bedrijf. Ik heb de meneer duidelijk moeten uitleggen dat het een project voor school is en dat we niet kijken naar een officieel samenwerkingscontract. Na een beetje uitleg kwamen wij beide tot de conclusie dat wij op 3 januari een afspraak konden maken. Op 3 januari waren wij van plan om naar de Ekoplaza te gaan, om ons project te testen en te praten erover. Jammer genoeg hebben wij op 27 december, dus letterlijk 10 dagen later te horen gekregen dat zij van het project afzien, omdat ze al 2 projecten hebben lopen met studenten.

Teleurstellende email

Hier keken wij met z’n allen extreem van op, omdat ik in november een belletje heb gehad met een leidinggevende bij de Ekoplaza van Nieuw Binnenweg en positief feedback heb gekregen. Uit desperation hebben wij nog geprobeerd contact op te leggen met de Albert Heijn en zijn wij nog in afwachting van reactie.

Privacy Statement

Voor de vakantie was er een les Betrokken over de Privacy. Ik ben van plan om de Privacy statement te maken en deze ga ik verwerken in de dashboard die tot nu toe gecreëerd.

De dashboard pagina met Privacy Policy die bekeken kan worden.

Ik heb het nog niet in duidelijke letters staan, maar ik weet wel dat de volgende punten belangrijk zijn voor ons project om het er in te hebben:

  • Locatievoorzieningen
  • Koopgedrag
  • Inrichten van je eigen dashboard ( Wat wil je displayed hebben? Wat wil je veilig hebben?
  • Weten wat wij bewaren over je en je mag dit als gebruiker vrijwel verwijderen.
  • Persoonsgegevens

Ik heb zelf aantekeningen gemaakt voor privacy en ik ben van plan dit snel af te hebben, samen met een Social Media Model, wat ook belangrijk is voor ons verhaal. bron: https://www.socialmediamodellen.nl/

Deze informatie is van belangen voor hoe betrokken wij zijn met ons project. Verder staat er een afspraak voor mij klaar met enkele vegans die boodschappen doen bij Ekoplaza, aldus een goed exemplaar voor doelgroep. Deze ga ik ondervragen en ik zal de dashboard testen bij zei

TLE 1 – Bijeenkomst 8 januari 2019 (week 2.6)

Het is een tijdje geleden dat er is geblogd maar dit betekend niet dat er niets is gebeurd.

Sinds de laatste update hebben wij de Sketchboarding methode toegepast.
Hierbij hebben Jari en Roel een aantal pagina’s van het concept uitgewerkt en een paar iteraties gemaakt van de indeling ervan.

Sketchboarding

Verder heeft Roel, Jari en Brainillio hun pagina’s in Vue gemaakt. Hiervoor was het nodig om te leren hoe Vue, Express en Nodejs in zijn werk ging.

In de vakantie hebben wij te horen gekregen dat Ekoplaza afziet van ons project omdat zij blijkbaar al twee projecten hadden lopen en geen tijd hadden om ook met ons samen te gaan werken.

Roel en Jari hebben als ontwerpende technologen ook Usability test plan dashboard ingevuld. Dit is een techniek om een plan te kunnen vormen hoe je een bepaald gedeelte kan gaan testen met gebruikers.
Hiermee is het plan dat wij onze website willen gaan testen of gebruikers makkelijk door onze website heen komen en of ze bepaalde dingen snel kunnen vinden op de site.

Het dashboard

Na de vakantie hebben wij als team even stilgestaan bij het werk wat er nog gedaan moet worden en hoeveel tijd wij nog hebben. Dit leed ons tot de conclusie dat de website uitwerken in Vue te veel tijd zou gaan kosten. Het plan is nu om alle pagina’s in Adobe XD uit te werken. Het team is het er over eens dat dit veel sneller af zou zijn en wij vinden dit allemaal prettiger werken.
Roel heeft al bijna alle pagina’s in Adobe XD gemaakt als wireframe dus hier moeten alleen nog de foto’s in en de tekst.

Als dit af is gaan wij ons vol richten op de eindpresentatie en de voorbereiding daarvan zodat wij ons idee op zijn best kunnen voordragen aan het publiek.

TLE1 – Sprintreview 11 december

Wij hebben op 11 december weer een sprintreview gehad.
Hierbij hebben wij de volgende feedback ontvangen:

  • Gaan jullie echt alleen aan de slag met Ekoplaza en vergeet je Albert Hein
  • Gaan jullie nu de style van Ekoplaza toepassen op jullie concept?
  • Het ligt voor de hand dat jullie gaan ontwerpen voor de klanten van Ekoplaza omdat zij zeer enthousiast waren over jullie conept.
  • Pas jullie Business Model Canvas en Waarde Propositie aan voor het huidige concept en Ekoplaza.
  • Dat jullie een klant hebben gevonden die een use case heeft voor jullie product en een klantenbestand hebben wat er bij past is een enorm groot pluspunt. Dit is een geweldige kans voor jullie business kant.
  • Maak nu bijvoorbeeld een pilot voor Ekoplaza. Maar zorg ook wel dat jullie app dan aangepast kan worden om bijvoorbeeld met Albert Hein te werken.
  • Ga zo snel mogelijk naar Ekoplaza toe om jullie gezicht te laten zien. En stel een samenwerkingscontract op.
  • Zorg dat er echt een concrete planning komt waarbij het product op 15 januari af is.
  • In de pitch op 17 januari komt hoe jullie hier gekomen zijn ofwel hoe jullie tot het eindproduct zijn gekomen.  Het begon hierbij met de project omschrijving -> ideeën -> app idee -> klant gevonden (Ekoplaza) -> app gemaakt -> werkend – > het kan uitgebreid worden naar andere instanties -> toekomst plan voor ons product (alle Ekoplazas dan hebben we zoveel mensen…etc)
  • Hebben jullie voor de 17e al mensen uit genodigd?
  • Goed dat je feedback uit het team verzamelt en hier mee aan de slag gaat.
  • wij zijn zeer tevreden, ik zie dat er een team is, ik zie een visie, ik zie ontwikkeling, ga zo door en ga het afmaken, top!

    Aan de hand van deze feedback hebben wij weer een aantal dingen op een rij kunnen zetten waar wij op gaan focussen en wat ons nog te doen staat.

  • Wij gaan onze Business Model Canvas en Waarde Propositie aanpassen op de Ekoplaza en dus concreet maken.
  • Wij gaan langs een Ekoplaza om meer te vragen, ons concept te laten zien, eventueel een samenwerkingscontract afsluiten en om ze uit te nodigen voor onze presentatie op 17 januari.
  • Wij gaan ons echt focussen op de Ekoplaza branch nu en niet op de Albert Hein.
  • Wij gaan datums koppelen aan onze taken zodat wij een strakke planning maken.
  • Wij blijven elke week een team feedback sessie houden.

TLE1 – Bijeenkomst 4 december 2018 (week 2.3)

Vandaag hebben wij een beetje feedback gehad op onze werkwijze en wat wij duidelijk moeten doen, Jari heeft dit netjes naar voren toe gebracht.

Vandaag wilden wij ons concentreren op wat wij duidelijk er in wilden hebben en dat wij gedetailde wireframes moeten maken en dat wij hier duidelijk gaan over moeten denken.

Wij gaan een github hiervoor maken en aparte branches aanmaken met onze eigen sites zodat wij duidelijk weten wat wij zelf willen plaatsen in elke pagina.

Voor vandaag is het onze job om ons te verdiepen in VueJS zodat wij makkelijk kunnen starten met de app

Vervolgens heeft Jari een GitHub aangemaakt waar wij met z’n allen in een aparte branch kunnen uploaden

Wij hebben verder ook allemaal een onderdeel uitgekozen die wij vervolgens verder gaan uitwerken met VueJS

TLE1 – Bijeenkomst 29 november 2018 (week 2.2)

Voor vandaag hebben wij met z’n allen user stories opgezet in een documentje. Wij deden dit zodat wij weten wat voor requirements we nodig hebben in de super bespaar app. Op basis van deze user stories hebben wij een MoSCoW analyse gemaakt met behulp van de fibbonacci hebben wij deze “gerankt” van minst belangrijke naar meest belangrijke.

User Stories:

Concept – Backlog

Van deze User Stories zullen van de belangrijkste wireframes gemaakt worden tijdens het ontwerpen specialize-me van week 3