Wij zetten ons in om intimidatie

in Scheveningen tegen te gaan.

"Hoe kunnen we voor meer bewustwording zorgen rondom straatintimidatie,
zodat vrouwen zich veiliger voelen op Scheveningen."

Bekijk ons proces
Straatintimidatie

Ontmoet het team.

Team
Tom

Hartman

Team
António

Pereira Gonçalves

Team
Suraiya

Jagmohan

Myrthe

van Eijk

shape

De opdracht.

In opdracht van Smart City Living Lab Scheveningen (LLS) werken wij aan een slimme toepassing voor een grootstedelijk vraagstuk, waarmee wij de leefomgeving en beleving van bewoners willen verbeteren. Met onze kennis en vaardigheden willen wij tot een innovatieve slimme toepassing komen voor Scheveningen, om te helpen bij het realiseren van een Smart City.

dots
video

Het probleem straatintimidatie.

We zien het gebeuren, maar kijken ongemakkelijk weg. We zouden iets willen zeggen, maar houden toch onze mond. We willen er allemaal iets aan doen, maar weten niet wat. Op de boulevard van Scheveningen vindt veel straatintimidatie plaats. Wij, team Baywatch, vinden dat dit onderwerp meer aandacht en bewustwording verdient en willen voor dit probleem een slimme toepassing ontwikkelen.

In ons deskresearch en veldonderzoek kwam naar voren dat straatintimidatie een groot probleem is in Scheveningen. In de video hiernaast is een fragment te zien van Den Haag FM waarbij vrouwen tegen dit probleem protesteren.

Ontwerpvraag & onderzoek.

Om een oplossing te bedenken voor het probleem hebben wij een ontwerpvraag geformuleerd: "Hoe kunnen we voor meer bewustwording zorgen rondom straatintimidatie, zodat vrouwen zich veiliger voelen in Scheveningen?". Om dit vraagstuk te beantwoorden moet onderzoek gedaan worden. Zo hebben wij onderzoek gedaan naar verschillende stakeholders, waaronder slachtoffers, daders en omstanders van straatintimidatie.

Onderzoek stakeholders.

  • Persoonlijke connectie: wanneer intimidatie plaatsvindt bij een persoon die je kent, wordt het eerder als onacceptabel ervaren dan bij een onbekende.
  • Perspectief: het perspectief tegenover intimidatie is bij mannen en vrouwen anders. Het perspectief van de dader veranderd wanneer het de eigen familie betreft.

  • Kuddegedrag: op het moment dat mensen niet weten hoe ze moeten handelen, omdat een situatie onbekend is, kijken ze naar het gedrag van andere. Als niemand iets doet dan gebeurd er dus niks.
  • Reageren is afkeuren: door als omstander actie te ondernemen bij straatintimi- datie kun je er voor zorgen dat het slachtoffer zich ondersteund voelt. Hiermee ontmoedig je de dader en laat je zien dat zijn gedrag onaanvaardbaar is.

shape

Customer journey.

Vanuit ons onderzoek hebben wij een customer journey gemaakt die de fases van het proces en de betrokkenen inzichtlijk maken.

about

De eerste 3 concepten.

Psst jij daar!

Dit concept bestaat uit een speakersysteem in combinatie met bewegingssensoren die verspreid staan door heel Scheveningen. Zodra iemand langs een sensor loopt wordt die persoon nageroepen. Op deze manier ervaart de gehele omgeving hoe 'straatintimidatie' overkomt.

De spiegel.

De spiegel is een digitaal informatiebord op de pier. Mensen lopen langs de spiegel en zien zichzelf. Vervolgens lopen ze naar de spiegel en wordt er een case van straatintimidatie op de achtergrond afgespeeld. Op deze manier proberen we de mensen bewust maken van het probleem "straatintimidatie".

De Box.

De box is een ruimte waar mensen naar binnen kunnen gaan, zoals een container. Mensen die de box ingaan worden op een interactieve wijze geïnformeerd over straatintimidatie en de verschillende perspectieven daarvan. Hierdoor worden zij zich meer bewust van straatintimidatie.

dots
Roos Padmos - Frank Janen

Concepten voorleggen aan een stakeholder.

Om onze concepten te testen/valideren hebben wij contact gezocht met een echte Schevenaar, Roos Padmos. We hebben Roos geinterviewd en daarnaast ook onze concepten voorgelegd en gevalideerd. Uit het interview kwamen interessante bevindingen, namelijk:

  • Preventie belangrijk, handhaving minder belangrijk.
  • Op zondag te weinig agenten, namelijk maar één.
  • De mannen die aan straatintimidatie doen zijn 15+ tot 40 jaar.
  • Veel mensen melden straatintimidatie niet.
  • Meelopen met mensen die zich onveilig voelen helpt.
  • Voor elkaar opkomen en voor elkaar zorgen.
  • Mensen zijn bang dat ze zelf onrust over zich heen krijgen.

Insights & ontwerprichtlijnen.

Uit ons onderzoek zijn wij tot meerdere inzichten gekomen. Deze inzichten hebben wij vervolgens gebruikt bij het formuleren van de ontwerprichtlijnen. Met de ontwerprichtlijnen in gedachten zijn wij gaan brainstormen en zijn wij tot verschillende concepten gekomen. De concepten hebben wij gevalideerd door middel van een interview met een bewoner van Scheveningen, Roos Padmos. Uit het interview kwamen nieuwe inzichten, waardoor wij onze insights, ontwerprichtlijnen en concepten hebben aangescherpt.

Onze 5 insights.

  • "...Omstanders kijken naar andere in een onbekende situatie. Hiermee hopen zij op een ‘aanwijzing’ in hoe zij moeten reageren. Als niemand iets doet, dan denken mensen dat de situatie meevalt..."
  • "...Bij de daders is er weinig besef over hoe straatintimidatie overkomt..."
  • "...Wanneer intimidatie plaatsvindt bij een persoon die je kent, wordt het eerder als onacceptabel ervaren dan bij een onbekende..."
  • "...De normen en waarden van de inwoners van Scheveningen en de bezoekers van Scheveningen komen volgens buurtbewoners niet met elkaar overeen..."
  • "...Doordat het gevoel van samenhorigheid ontbreekt tussen de bewoners van scheveningen, voelen zij zich minder veilig..."

Onze 4 ontwerprichtlijnen.

  • Het ontwerp zorgt door middel van een spiegeleffect voor meer begrip tussen verschillende perspectieven.
  • Het ontwerp moet de omstanders activeren om op te komen voor slachtoffers van straatintimidatie.
  • Het ontwerp moet de veiligheid van omstanders en slachtoffers niet in gevaar brengen.
  • Het ontwerp moet ervoor zorgen dat omstanders 'straatintimidatie' gaan erkennen.

shape

De 2 mogelijke concepten.

De spiegel.

Weinig mensen zijn zich bewust van het probleem rondom straatintimidatie. Met een bewustwordingscampagne 'De spiegel' willen wij omstanders middels een interactieve manier bewust maken van straatintimidatie. Door op diverse plekken digitale schermen/beamers en speakers te plaatsen willen wij bewustwording creëren rondom het probleem.

Veilige route app.

In de avond ervaren bewoners en werkende de boulevard van Scheveningen als onprettig en zeker om alleen op straat te zijn. Met de Veilige Route App kun je aangeven hoe laat je wilt vertrekken vanuit Scheveningen. De App stelt een groep van andere gebruikers samen om als groep mee te reizen, zodat je omstanders creëert en niet alleen hoeft te lopen.

De scenario's.

De twee mogelijke concepten hebben wij voor de beeldvorming vertaald naar storyboards.

De spiegel.

Hoe mensen het gebruiken:

  • Schermen/beamers plaatsen op drukken plekken.
  • Een luidspreker die 'pssst' geluiden maakt.
  • Je kijkt naar je zelf in een spiegel/camera.
  • Je ziet een video waarnaar je als omstander keuzes moet maken.
  • Je ervaring delen op social media.

about

Veilige route app.

Hoe mensen het gebruiken:

  • App op je smartphone.
  • Aangeven route / bestemming, vervoersmiddel en de tijdstip.
  • De app zoekt naar mensen die dezelfde route gaan lopen.
  • Er wordt een ontmoetingsplek bepaald.
  • Beoordeling achter laten.

Storyboard Veilige Route
shape

Het definitieve concept.

De spiegel.

De spiegel is een interactief scherm (Abri) waarbij je door middel van een camera naar jezelf kijkt zodra je voor het scherm staat.

Het scherm stelt de vraag of je weleens te maken hebt gehad met straatintimidatie. Je geeft antwoord met ‘ja’ of ‘nee’ waarna een video wordt gestart waarin jij als omstander naar een situatie van straatintimidatie kijkt.

Na afloop kunnen ze een applicatie starten waarin ze informatie rondom straatintimidatie krijgen en een test kunnen doen om te kijken hoe zij zelf reageren als omstander.

Prototype Interactief scherm (Abri) Prototype App
dots
video

De technologie.

Voor ons prototype hebben wij gebruik gemaakt van A-Frame. A-Frame is een web framework dat gebaseerd is op HTML en vaak gebruikt wordt bij het maken Virtual Reality en Augmented Reality. Ons concept is een bord wat als spiegel moet functioneren. In de achtergrond van de spiegel willen wij door middel van augmented reality bepaalde situaties in beeld brengen om meer bewustwording te creëren rondom straatintimidatie.

In de video hiernaast demonstreren wij de technologie die wij gebruikt hebben.

Onze verzamelplek Miro.

Miro is onze verzamelplek waar wij al onze inzichten, ideeën, onderzoeken, brainstormsessies, etc. bijhouden. Daarnaast hebben wij ook een gezamenlijke Google Drive waar overige bestanden staan.

Bekijk ons bord voor meer informatie.

Miro Google Drive