Van links naar rechts: Patrick, Jakko, Vera en Linsey

Huidige situatie

Straatintimidatie is een hardnekking probleem binnen de gemeente Rotterdam.

Maar liefst 84% van de vrouwen ervaart last te hebben van seksuele straatintimidatie.

Om dit probleem in kaart te brengen zijn wij onderzoek gaan doen naar verschillende onderwerpen

om de behoeften van de gebruikers in kaart te brengen.


gewenste situatie

In een gewenste situatie kan iedereen over straat zonder zijn gedrag, kleding of uitingen aan te passen.

Ze moeten met een veilig gevoel over straat kunnen.

Mensen moeten inzien wat wel en niet gezegd kan worden om iemand mogelijk geïntimideert te laten voelen.


connect

Desk Research

Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen hebben wij deskresearch gedaan naar: straatintimidatie, de gemeente Rotterdam, de doelgroep, technologie en naar hotspots in de stad. Vanuit deze deskresearch hebben wij alle informatie uitgezocht en onze belangrijkste punten op de insight wall gezet. Vanuit deze inzichten zijn wij statement cards gaan maken.

Field Research

Hierna zijn wij fieldresearch gaan doen door de hotspots te bezoeken en deze vast te leggen. Ook hebben wij via social media kanalen vragen gesteld over hoe de doelgroep straatintimidatie ervaart, waar ze dit tegen komen en hoe zij zich hierbij voelen. Uit deze informatie bleek dat veel meiden hier last van hadden maar ook een enkele jongen deze ervaring had. Ze gaven wel aan dat het voornamelijk gebeurde op de hotspots die wij ook hebben bezocht.

Insight wall


Statement cards


Stakeholders maps



Doelgroep

Op basis van de inzichten van die desk- en fieldresearch is onze doelgroep 16-30 jarigen in Rotterdam bevonden.
Uit deze inzichten hebben wij twee persona's opgesteld.



Ontwerpvraag

"Hoe kunnen we de Rotterdamse uitgaansgebieden veiliger laten voelen door middel van een interactief product/dienst in de openbare ruimte"








Ontwerprichtlijnen

Het ontwerp moet een element bevatten voor zowel mannen als vrouwen
Het concept richt zich op drukke gebieden zoals uitgaansgebieden en openbaar vervoer in de binnenstad van Rotterdam.
Het concept draagt bij aan bewustwording over de impact van seksuele straatintimidatie.
Het concept moet gebruikt worden in de openbare ruimte.

concept

Concepting

Op basis van de inzichten en ontwerpvraag/richtlijnen hebben wij een brainstorm en brainwriting gedaan. Met de uitkomsten van de brainstorm en brainwriting hebben wij een selectie gemaakt welke ideeën overeen kwamen met de ontwerprichtlijnen en deze drie concepten in een harris profile gezet. Deze concepten hebben wij gepresenteerd tijdens de prototype party.

Prototype party

Tijdens de prototype party hebben wij de drie concepten getest door verschillende testen. Bij het concept schijnveiligheid moesten de mensen stickers plakken op de plekken waar zij de lampen nodig zagen. Bij de AR buddy konden zij een post it achter laten of ze dit concept zouden gebruiken. Bij de praatpaal konden zij ook een post it achter laten met de ervaring van spraakmemo’s die straatintimidatie na bootste


De belangrijkste resultaten waren dat de respondenten de AR buddy niks vonden en meer richting de praatpaal of schijnveiligheid gingen.
Bij de praatpaal werd ook aangegeven dat wij moesten kijken of dit niet als irritant over zou kunnen komen.
Schijnveiligheid was de favoriet,
ondanks dat moesten wij hier ook kijken op welke plekken dit nou echt nut zouden hebben en hoe de tegel in zijn werking zou gaan.

Tussenpresentatie

Bij de tussenpresentatie hebben wij de concepten praatpaal en schijnveiligheid gepresenteerd.
Hierop hebben wij de feedback ontvangen dat het allemaal nog wat onduidelijk is en er nog enorm veel gaten in de concepten zitten.
Hier moeten we nog veel aan veranderen wil het een goed werkend concept worden.



Concepting

We zagen de concepten niet echt werken en zijn een nieuwe brainstorm en brainwriting gaan doen na een feedback sessie van Nino.
Na deze ideeën met elkaar besproken te hebben, is er een dotvoting uitgevoerd.
Vanuit de dot voting is de COCD- Box toegepast om te kijken wat haalbaar is en wat niet. Hieruit is het nieuwe concept ontstaan: Speak Eassi



Create

Testing

Voor het testen van het concept zijn wij de straat op gegaan met een voorbeeld van de word cloud en hebben gevraagd
waar de doelgroep dit voor zich zien en of zij denken dat de bewustwording groter zou worden hiervan.

De resultaten waren dat mensen dit wel echt voor zich zagen en het zeker zou zorgen voor meer bewustwording doordat het een discussie punt start.



Technische informatie

Het digitale deel van het project is gemaakt in Python.

Testing

De laatste onderdelen die getest zijn zijn de functionele werking, de visuele uitwerking en waar het inspreekpunt plaats zou moeten vinden, zodat de doelgroep deze ook daadwerkelijk zou gaan gebruiken.

SPEAK EASSI

Het concept is een interactieve projectie waarbij de doelgroep statements in kan spreken die te maken hebben met seksuele straatintimidatie. Door het inspreken worden de woorden die met emotie te maken eruit gefilterd en in de word cloud gezet. Wanneer de projectie inzoomt op het woord in de word cloud komt de volledige statement van de persoon naar voren. Het inspreken is geheel anoniem en het is de bedoeling dat mensen zich gehoord voelen. Aan de andere kant van mensen gehoord laten voelen zorgt het concept voor bewustwording bij mogelijke daders om te laten inzien wat wel en niet kan.