Spelanalyse van het aloude pesten

Inleiding

Bijna iedereen kent het spel wel en bijna iedereen speelt het regelmatig. Zodra iemand zegt dat hij het spel niet kent wordt die persoon vaak gek aangekeken, dus voor de mensen die het nog niet kennen lees dit goed door!!!!!!!!

ThematiekIMG-20150922-WA0049

Het thema van het spel lijkt mij duidelijk…pesten!!! Zoals de titel al zegt draait het spel erom dat je elkaar dwars zit, om er zelf zo goed mogelijk doorheen te komen en te winnen. Zo kan je anderen bijvoorbeeld 5 kaarten laten kopen, een beurt over laten staan en kleur veranderen.

Doelgroep

Dit kaartspel kan gespeeld worden door een hele grote doelgroep. Er zijn echter een paar dingen waar een speler aan moet voldoen:                                                       1.) Hij/Zij moet kaarten in de hand kunnen houden

2.) Hij/Zij moet de functie van kaarten kunnen onthouden

3.) Hij/Zij moet cijfers kunnen herkennen

4.) Hij/Zij moet kunnen rekenen

5.) Hij/Zij moet het leuk vinden om te kaarten.

Als een persoon kan voldoen aan deze eisen, dan valt hij/zij onder de doelgroep IMG-20150922-WA0051van dit kaartspel.

Het spelverloop

Het doel van het spel is heel erg simpel, zorg dat je als eerste al je kaarten kwijt bent. Dit klinkt zeer eenvoudig, maar dit wordt lastiger gemaakt door de medespelers. De reden dat het lastig kan worden is door de keuzes die andere spelers maken, want als een andere speler besluit jou te hinderen zou het zomaar kunnen dat het hele spel een andere richting neemt.

Regels:

Voor dit spel heeft men 1 compleet kaartspel nodig. Dit spel wordt geschud en iedereen krijgt 7 kaarten. De speler die rechts naast de dealer zit mag beginnen en legt een kaart op. Dit wordt door iedereen herhaald totdat iemand al zijn kaarten kwijt is.

Er zijn een aantal kaarten in het spel met een speciale functie:

  • Aas: zorgt dat de volgorde van kaarten opleggen omgedraaid wordt
  • Heer: er mag nog een kaart van dezelfde kleur opgelegd worden of een andere heer-kaart
  • Boer: de speler die deze kaart opgooit mag de kleur van de kaarten veranderen.
  • 8: de volgende speler moet een beurt overslaan
  • 7: de speler mag een kaart van dezelfde kleur opgooien of een andere 7
  • 2: de volgende speler moet twee kaarten kopen
  • joker: de volgende speler koopt vijf kaarten

Ook zijn er nog een aantal extra regels:

  • Een speler mag niet op de kaarten van een ander kijken
  • Als er een joker of een 2 opgegooid wordt, dan mag de volgende speler ook een joker of een 2 opgooien. Wanneer er een speler aan de beurt is die dat niet kan IMG-20150922-WA0052moet hij het totale aantal kaarten kopen van alle jokers en 2en die in die ronde opgegooid zijn. Als de laatste kaart een joker is, dan mag de koper zeggen welke kleur het wordt. Bij een 2 mag dat niet.
  • Wanneer een speler geen kaart kan opleggen dan moet hij er 1 kopen. Als hij die dan direct op kan leggen dan mag dat.
  • Als een speler nog maar 1 kaart heeft moet hij dat direct melden. Als dat niet gebeurt moet hij 5 kaarten kopen.

De magic circle

In dit spel kan de magic circle heel makkelijk naar voren komen door middel van de onderlinge competitie. Door de rivaliteit en onwetendheid naar andere spelers ontstaat een spanning die je heel makkelijk meesleurt in het spel.

Meaningful play

Wat maakt dit spel nou zo leuk?… Nou het dwarsbomen van een ander zijn plan! Iedereen vindt het leuk om een ander een keer te pesten of dwars te zitten en waarom dan niet in de vorm van een onschuldig spel… Uiteindelijk win je niets maarja, je bent misschien wel je frustratie kwijt.

Conclusie

Dit spel bestaat al heel erg lang en iedereen heeft zijn eigen regels, maar de basis kent iedereen en je kunt het overal spelen. Dit is denk ik ook de reden waarom het zo bekent is. Het is simpel, makkelijk mee te nemen en leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *