Doelgroep research

Voor het project Game of life moeten wij een spel bedenken en ontwerpen die gespeeld zal worden tijdens de introweek in 2016 door de nieuwe studenten van de opleiding communicatie and multimedia design. Om dit spel zo optimaal mogelijk te kunnen bedenken, ontwerpen en om de ideale game play te krijgen moet de doelgroep onderzocht worden. De methodes die wij hier voor gebruiken zijn ‘deskresearch’ en ‘fieldresearch’. Voor de eerste methode ‘deskresearch’ heb ik alle gegevens naast mekaar gelegd die wij van onze opdrachtgever ‘hogeschool Rotterdam’ hebben ontvangen:`

  • Hogeschool Rotterdam
  • Introweek 1ste jaar CMD
  • Nieuwe studenten
  • Deelnemers aan de introweek

Op basis van deze informatie heb ik al een kleine schets kunnen maken van wat onze doelgroep is en waar wij de beste informatie kunnen krijgen van de tweede methode die wij gaan gebruiken ‘fieldresearch’. Deze methode doen wij doormiddel van een enquête die wij verspreiden onder de huidige eerste jaar studenten van het CMD op de hogeschool Rotterdam. De reden dat wij de enquête verspreiden onder deze mensen is omdat dit de mensen zijn die ons het beste een beeld kunnen geven van de eerste jaar studenten die deelnemen aan de introweek van 2016. Dit is omdat de studenten van het komende jaar nog niet bekend zijn en omdat de studenten waar we nu de enquête onder verspreiden het dichts bij de doelgroep zit.

Uit deze enquête zijn de volgende specificaties van de doelgroep gekomen:

Specificaties

Mannen en vrouwen
Het aantal mannen en vrouwen binnen onze doelgroep ligt redelijk gelijk.

Leeftijd
De leeftijd ligt tussen de 17 en 22 jaar met een enkele uitschieter.

Interesses
Creativiteit    (Tekenen, ontwerpen/Design, Fotografie, regisseren)
Sport               (fitness, voetbal)
Muziek           (Luisteren, Maken, Festivals)
Televisie        (Films, Series, Videogames)
Uitgaan

Studiekeuze
Deze doelgroep heeft de studie CMD gekozen voor uit een lopende redenen maar de voornaamste waren: Creativiteit, sluit aan op een eerdere studie, past bij persoonlijkheid, praktisch en uitdagend.

Rotterdam
De studenten zijn redelijk tot goed bekend met Rotterdam als stad.

OV-chipkaart
De studenten zijn over het algemeen in het bezit van een OV-chipkaart met studentenkorting.

Gamers
Het aantal studenten dat echt alles geeft voor een game is redelijk gelijkwaardig onder de doelgroep. Er zitten zowel “die hard” gamers als geen gamers onder de doelgroep.

Gameplay
Onze doelgroep heeft een duidelijke mening als het gaat over wat zij leuk vinden bij het spelen van een game. Ze willen graag een andere wereld instappen, strijd leveren, oplossingen bedenken maar voornamelijk gezelligheid.

Speltype
De doelgroep kiest voornamelijk voor de (online)videogames maar ook de bordspellen en de interactieve games vallen in de smaak.

Type gamer
Ook hier komt duidelijk de socialiser naar voren onze doelgroep kiest toch voor de gezelligheid die bij een game komt kijken. Ook zijn de explorer en de achiever vertegenwoordigd.

Interactie
Onze doelgroep vind het leuk om interactieve games te spelen.

Persona
Het type persoon dat ons spel zal spelen is een jongen of een meisje tussen de 17 en 22 jaar. Zijn of haar interesses zijn creativiteit, sport, muziek, televisie en uitgaan. Redelijk goed bekend met de stad Rotterdam en beschikt ook over een OV-chipkaart met reisproduct om deze te verkennen. Hij of zij is een gemiddelde gamer met een voorkeur voor video games, bordspellen en interactieve games. Hij of zij wil tijdens een game graag een andere wereld instappen, strijd leveren, oplossingen bedenken en graag gezelligheid ervaren tijdens het spel.

De uitwerking van de enquête zal ook bijgevoegd worden zodat er ingezien kan worden wat de precieze verhoudingen zijn. Op basis van deze uitwerking van de doelgroep hebben we een moodboard opgemaakt die direct een beeld geeft van onze doelgroep en snel en overzichtelijk is.

Moodboard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *