Het project
Samenwerking tussen de studie Creative Media & Gaming Technologies x Nederlandse Publieke Omroep
Als opdracht voor het vak Medialab 1 van de Hogeschool Rotterdam zijn wij in opdracht van de NPO dit project gestart. Het doel van dit project is om een concept te bedenken om jongeren te bereiken met content waarin publieke waarden vertegenwoordigd zijn. Hierin krijgen wij 8 weken de tijd om een concept te bedenken en uit te werken als een prototype.
Op deze website kunt u meer informatie vinden over ons project, de concepten die wij hebben bedacht, deelproducten en het uiteindelijke prototype van het verkozen concept.
- De hoofdvraag van het project
- Hoe bereiken wij het beste jongeren met content waarin publieke waarden vertegenwoordigd zijn?
- Het thema van ons project
- Nieuw publiek (be)trekken en vasthouden
- De doelgroep
- Jongeren 16 - 24 jaar
Ons team
De creatieve technologen achter dit project



De NPO Discord Bot
Wat wij na 8 weken hebben opgeleverd
Discord is een zogenoemde "Dark Social". Dit betekent dat het een platform is waarbij de content niet openbaar is en niet geïndexeerd wordt door zoekmachines. Dit maakt het lastig voor de NPO om te weten wat er speelt onder de jongeren. Er zitten veel mensen op Discord, ondanks dat het een van de kleinere social is. In 2022 zaten er al 1.4 miljoen mensen op het platform. Na een enquete blijkt dat 80% van de ondervraagden jongeren Discord gebruikt en 60% aangeeft dat ze Discord dagelijks gebruiken*.
Hier zagen wij een kans voor de NPO, omdat zij nog geen Discord integratie hebben. Wij hebben een Discord bot ontwikkeld die jongeren op een nieuwe en interactieve manier in contact brengt met de NPO en het nieuws. De bot is makkelijk te integreren in elke Discord server en biedt real-time nieuwsupdates, minigames en interactieve discussies.
*De ondervraagden zijn veelal studenten die een technische studie doen.
Features
Real-time nieuwsupdates
De bot haalt automatisch de laatste nieuwsupdates van de NPO website en plaatst deze in een kort berichtje op de Discord server. Alles wordt gedeeld, maar gebruikers kunnen per categorie kiezen welke notificaties ze willen ontvangen.
Minigames
De bot heeft een minigame die de gebruikers kunnen spelen, namelijk Lingo. De minigame verwerkt op een speelse manier de publieke waarden van de NPO. Win je het spel? Dan verdien je een punt op de NPO leaderboard!
Interactieve discussies
De bot stimuleert discussies over het nieuws door middel van de "vraag van de dag" en threads, die discussies aanwakkeren. Moderatie wordt geregeld door de serverbeheerder zelf.
Personalisatie
De bot kan in elke Discord server. Er hoeft dus geen centrale NPO server te zijn. Je kunt de bot aanpassen aan je eigen interesses en behoeften. Kies bijvoorbeeld van welke nieuwsartikelen je notificaties wilt ontvangen in het rollen kanaal.


Redactie

De real-time nieuwsupdates worden door middel van code van de website gehaald en in een kort berichtje geplaatst. Hier hoeft de redactie niks voor te doen. Het programmeren van de Discord bot is redelijk eenvoudig. Er zijn veel populaire packages die het makkelijk maken om games toe te voegen en met de Discord API te communiceren.
De moderatie van de discussies wordt door de beheerder van de community waar de bot in zit gedaan.
Vervolgstappen

Wij denken dat de bot een goede basis biedt voor de NPO en dat wij de waarde van de bot goed hebben kunnen demonstreren met dit prototype. Desondanks zijn er nog dingen die verbeterd kunnen worden.
Wij raden aan om de volgende dingen nog toe te voegen:
- Integraties met tv programma’s zoals Wie is de Mol, Slimste Mens.
- Meer minigames toevoegen aan de bot, zoals slimste mens of galgje.
- Link met vraag van de dag met actueel nieuws en NPO kennis.
- Gebruik maken van bestaande (RSS) APIs in plaats van webscrapen. Dat is betrouwbaarder en sneller
- TV gids + notificaties toevoegen (bestaande APIs)
Daarnaast is het aan te raden om iets toe te voegen waardoor de statistieken van de discussies kunnen worden bekeken. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door te kijken naar het aantal reacties (emojis) op een nieuwsbericht, of door te kijken hoeveel discussies er zijn geopend in de thread van het nieuwsbericht.
Tussenconcepten
Onze drie tussenconcepten voor het thema "Nieuw publiek (be)trekken en vasthouden"
Concept 1: Headliner
Met dit concept willen we effectiever creëren en daarnaast ook nog nieuwe publiek betrekken. De laatste tijd is de aandacht span steeds meer verminderd onder de jongeren. Uit ons onderzoek blijkt dat korte formats, zoals stories en explainer video's op social media, zijn populair bij jongeren. Headliner is een concept waarbij nieuwsgelateerde berichtgeving, zoals documentataires of nieuwsartikelen, worden omgezet in korte, aantrekkelijke video's door middel van Artificial Intelligence.
Deze video's worden gedeeld op social media platforms zoals Instagram, TikTok en Snapchat. De video's zijn kort, aantrekkelijk en informatief. Door dit proces zo effectief mogelijk te laten plaatsvinden, ontstaat er consistentie wat goed is voor het algoritme en zo meer jonger kan bereiken
Voordelen
- Gemakkelijk in gebruik
- Effectief doeltreffende content genereren
- Niet altijd even accuraat door AI
- Er moet menselijke controle zijn
- Het trainen van de AI kost tijd en geld
Nadelen/Risico's



Concept 2 - Discord bot
Discord is een Discord is een platform dat door meer dan 1,5 miljoen mensen in Nederland wordt gebruikt, voornamelijk jongeren. Het staat vooral bekend als een favoriet onder gamers. Terwijl WhatsApp de laatste jaren steeds minder gebruikt wordt. Zien we dat apps zoals Discord, TikTok en Telegram steeds meer terrein winnen.
Om de NPO gemakkelijker in contact te laten komen met een doelgroep die minder vaak traditionele media consumeert maar wel regelmatig hun telefoon of computer gebruikt, introduceren we een Discord-bot. Deze bot kan eenvoudig worden toegevoegd aan een Discord-server en stelt gebruikers in staat op de hoogte te blijven van actualiteiten, nieuws en weerberichten, allemaal binnen de vertrouwde omgeving van hun favoriete platform.
Met deze bot willen we ook de interactie met de doelgroep vergroten door dagelijks een vraag van de dag te stellen aan de Discord-gebruikers. Dit zal hen aanmoedigen om actief deel te nemen en het gesprek gaande te houden.
Voordelen
- Makkelijk te integreren in platform
- Voegt interactie toe
- Moet ook rekening worden gehouden met een centrale website voor dezelfde content
- Moderatie van de interactie (eventueel met AI)
Nadelen/Risico's



Concept 3 - NPO Kennis
NPO Kennis is een platform wat, naar aanleiding van ons onderzoek, niet echt bekend is. Desodanks is het format zeer geschikt om jongeren aan te spreken. Wij hebben voor dit platform dan ook een uitbreiding bedacht. Dit is erop gericht om jongeren naar het platform te trekken en ze daar te houden.
Stel je voor: je hebt je eigen profielpagina die helemaal over jou gaat. Op die pagina kun je badges verdienen die getoond worden op jouw persoonlijk profiel. Dit doet de gebruiker door quizzen te maken die al op het platform staan. Er wordt gevraagd of zij mee willen doen aan een kleine quiz om een badge te verdienen. Als ze ermee akkoord gaan krijgen ze een mix van open- en multiple choice vragen die gaan over het artikel dat zij lezen. Antwoorden zij deze vragen goed? Dan verdienen ze tokens die je kunt gebruiken om exclusieve afleveringen op NPO Start te kijken. Dit brengt jongeren in aanraaking met de producties van NPO.
Naast die badges en tokens, maken we de ervaring op NPO Kennis ook persoonlijker. Op de profielpagina komen er artikelen te staan waarvan we denken dat het bij de gebruiker past, maar we plaatsen er ook af en toe iets waar de gebruiker misschien nog niet eens over nagedacht had.
Voordelen
- Te integreren in al een bestaand NPO platform
- Brengt jongeren naar het NPO ecosysteem
- Persoonlijke pagina
- Beloningssysteem
- Content moet meer consistent gepost worden
- Quizzes moeten worden gemaakt en onderhouden
Nadelen/Risico's





Linkjes
Linkjes naar onze GitHub repositories en andere resources
Contact
Heeft u vragen over dit project?
Ons contactpersoon is Isis Ton, te bereiken via LinkedIn of e-mail.