Het team...

?
Joshua
?
Wesley
?
Ying-Zi
?
Lindsey
?
Thijs
?
Bas

Ontwerpvraag

‘Hoe kunnen we de foutmarges bij het meten van vochtinname door patiënten op de afdeling cardiologie zo veel mogelijk minimaliseren?’

Ontwerprichtlijnen

Ons concept

Aqauware

Aquaware is een innovatieve en slimme weegschaal die door zijn compacte ontwerp gemakkelijk overal mee naartoe kan worden genomen. Het apparaat heeft een handvat waaraan je een beker kunt hangen, waarna het nauwkeurig het gewicht van de inhoud meet. Deze slimme oplossing is ideaal voor patiënten, zowel binnen als buiten het ziekenhuis, om hun vochtinname nauwkeurig te monitoren.

De weegschaal

De weegschaal bestaat uit een diafragma die open en dichtgedraaid kan worden. Hierdoor kan het verscheidenen producten optillen en wegen. Van flesjes, blikjes, mokken en bekers tot zakjes, bananen, appels en meer. Op deze manier kan het dus vrijwel alle voedingsmiddelen die patiënten nuttigen op de cardiologie afdeling een weging maken. De weging word geassisteerd door een camera die de producten die aan de weegschaal hangen kan vastleggen en aan de hand van machine learning kan bepalen welk deel van het gewicht het daadwerkelijke voedingsmiddel bevat en welk deel bijvoorbeeld de mok, fles of zak is.

De weegschaal bestaat uit een diafragma die open en dichtgedraaid kan worden. Hierdoor kan het verscheidenen producten optillen en wegen. Van flesjes, blikjes, mokken en bekers tot zakjes, bananen, appels en meer. Op deze manier kan het dus vrijwel alle voedingsmiddelen die patiënten nuttigen op de cardiologie afdeling een weging maken. De weging word geassisteerd door een camera die de producten die aan de weegschaal hangen kan vastleggen en aan de hand van machine learning kan bepalen welk deel van het gewicht het daadwerkelijke voedingsmiddel bevat en welk deel bijvoorbeeld de mok, fles of zak is.

De app

Om Aquaware voor alle patiënten bruikbaar en begrijpelijk te houden, is de app erg simpel.

Er zijn slechts een aantal opties in de app;

  • Het bekijken van het overzicht van de vochtinname gedurende de dag
  • Knoppen om een nieuwe weging te starten van een genuttigd product óf om een tweede meting toe te voegen voor als een product niet volledig genuttigd is (Ontwerprichtlijn 4; No more half measures)
  • Mogelijkheid om de meting te corrigeren, mocht de weegschaal een fout hebben gemaakt
  • Waarschuwingen en informatie over het innemen van te veel (of te weinig) vocht, en de gevolgen hiervan voor de patiënt, zijn gezondheid en geneesproces (Ontwerprichtlijn 3; Snappen is genezen)
  • Aanbevelingen gebaseerd op de recente vochtinnames, op deze manier wordt de patiënt op weg geholpen met het bepalen welke consumpties geschikt zijn voor hem om in te nemen de volgende dag.
  • Door bij het installeren van de app de gebruiker eerst een stapsgewijze uitleg te geven, krijgt de patiënt alvast een idee over de functies en werkingswijze van de Aquaware app.
  • Na de stapsgewijze uitleg volgt ook een 'calibratie' waarbij de patiënten hun eigen fles kunnen wegen, zodat de weegschaal dit in het vervolg kan verrekenen als de patiënt een weging doet met deze fles.
  • De app kan zowel met de smartphone als met de tablet in het ziekenhuis gebruikt worden.

User-Feedback

De informatie van de Aquaware weegschaal wordt automatisch doorgestuurd naar de Aquaware app. Via de app krijgen patiënten op een duidelijke en begrijpelijke manier informatie over hun vochtinname. Deze informatie bestaan uit visualisaties van de real-time tracking van alle wegingen van dranken. Zo kunnen patiënten hun maximaal toegestane vochtinname van de dag zien en deze ook koppelen aan hoeveel vocht ze al binnen hebben gekregen (Ontwerprichtlijn 3; Snappen is genezen). Zij krijgen ook een notificatie waarbij feedback wordt gegeven op hoeveel ze nog kunnen innemen.

Naast dit krijgen patiënten ook informatie over het belang van hun vochtrestrictie en bijbehorende aanbevelingen. Moeten ze bijvoorbeeld minder of juist meer drinken? En waarom is het belangrijk dat patiënten op hun vochtinname letten? Door dit duidelijk aan de patiënt te communiceren, wordt de patiënt zich bewuster van het belang van het goed bijhouden van hun vochtinname en kan hij of zij hier bewuster mee omgaan (Ontwerprichtlijn 3; Snappen is genezen).

Effect op de doelgroep

In de huidige situatie vinden patiënten het lastig om hun vochtbalans bij te houden. Zij ervaren problemen bij het zorgvuldig invullen van hun vochtinname. Bij patiënten in kritieke toestand gebeurt dit ook. Bij hen is het geval dat zij het zelf niet kunnen controleren en verplegers hebben hiervoor weinig tijd. Terwijl het voor deze patiënten het juist belangrijk is om goed te kijken naar wat zij innemen.

Aquaware maakt het eenvoudiger voor patiënten om hun vochtinname bij te houden, zowel voor patiënten in Medium Care als voor patiënten in kritieke toestand. (Ontwerprichtlijn 2; No one left behind) Het invullen van de formulieren hoeft niet meer en alle informatie wordt automatisch doorgestuurd naar de Aquaware app. De patiënten hoeven het formulier niet handmatig in te vullen. Dit maakt het ook voor de verplegers makkelijker om alle data accuraat en overzichtelijk te houden. Door Aquaware hoeven verpleegkundigen minder tijd te besteden aan patiënten in Medium Care, waardoor ze meer tijd overhouden aan het meten van vochtinname bij patiënten in kritieke toestand.

Daarnaast krijgen de patiënten meer toelichting over hun vochtbalans en wat hiervoor gedaan moet worden, waardoor het voor ze begrijpelijk is waarom er bepaalde restricties zijn. (Ontwerprichtlijn 3; Snappen is genezen)

Ons proces

Klassikaal Interview Online

Aan het begin van ons ontwerpproces kregen we de gelegenheid om vragen te stellen aan Marlieke van het Erasmus MC voor verdieping over het bijhouden van vochtbalans. Hierdoor verkregen we waardevolle informatie over het volledige proces van vochtinname en -uitname bij patiënten.

We leerden ook over de huidige uitdagingen waar verpleegkundigen mee te maken hebben. Het proces van vochtbalans monitoren is voor een lange tijd al handmatig geweest. Dit geldt voor zowel de patiënten die het moeten bijhouden als de verpleegkundigen die een overzicht moeten maken van de resultaten. Ondanks dat er een voedingsassistente is om de formulieren van de patiënten te checken, is het nog steeds lastig om te bepalen of de patiënten deze nauwkeurig hebben ingevuld. Wat van ons wordt verwacht is het versimpelen van het proces.

Observaties

Om eerst een beter beeld te krijgen van de afdeling Cardiologie op het Erasmus ziekenhuis, kregen we de gelegenheid om hier langs te komen voor een observatie. Door middel van een rondleiding van Marlieke kregen we te zien hoe de kamers van patiënten eruit zagen, op welke manier zij hun vochtinname en -uitscheiding bij moesten houden en op welke wijze de verpleegkundigen deze weer in het systeem dienden te noteren. Zo zagen we bijvoorbeeld dat patiënten dit via een papieren formulier moesten invullen en verpleegkundigen hiermee het vochtbalans handmatig moesten uitrekenen. Door middel van de observaties kregen we een beter beeld van het proces dat erbij komt kijken tijdens het bijhouden van het vochtbalans binnen het ziekenhuis en waar de eventuele kansen en pijnpunten liggen.

Affiity Clustering

Na verschillende deskresearches, een interview en een observatie uitgevoerd te hebben, konden we door middel van een Affinity Clustering de verzamelde inzichten op een overzichtelijke manier ordenen. Via post-its zijn de belangrijkste inzichten genoteerd en hebben we deze later per onderwerp bij elkaar gebracht in de vorm van een clustering. De Affinity Clustering maakte het voor ons mogelijk om later in het proces inzichten op een efficiënte manier terug te vinden en deze mee te nemen bij het kaderen van het probleem en het formuleren van de concepten.

Deskresearch

Gezien we geen interviews konden regelen voor verdere fieldresearch, besloten we om deskresearch uit te voeren. Hiermee wilden we meer inzicht krijgen in het probleem. Gedurende het onderzoek vonden wij artikelen over de vochtmeting van patiënten in intensieve zorg en hierdoor kozen wij als doelgroep patiënten in kritieke toestand. Dit, omdat wij veronderstelden dat verpleegkundigen accuraat de vochtbalans van deze patiënten moesten monitoren. We ontdekten dat nauwkeurigheid voor patiënten in kritieke toestand van belang is en dat foutmarges daar dus zo klein mogelijk moeten zijn. De resultaten van onze deskresearch hebben we meegenomen naar het aanpassen van onze ontwerpvraag en interviewvragen.

Brainstormen

Om concepten te bedenken hebben wij een brainstorm methode toegepast waarbij iemand een oplossing bedenkt in 2 minuten. Na deze 2 minuten geven we het blaadje door aan de volgende persoon die dan op de vorige oplossing moet doorgaan. De vraag die centraal stond bij deze brainstorm methode was: "Hoe kunnen we de foutmarges bij het meten van vochtinname en -uitscheiding door hartpatiënten zo veel mogelijk minimaliseren?" De bedachte concepten hebben we in hokjes geplaatst en doormiddel van dot-voting hebben wij 3 concepten gekozen waar we mee door willen gaan.

Concepten bedenken

Na het brainstormen hebben wij 3 concepten gekozen waar wij verder mee wilden. Met behulp van Chatgpt hebben wij deze concepten uitgewerkt zodat de functies en omgeving goed worden toegelicht. Omdat Chatgpt niet altijd perfect is hebben wij zelf nog een goed oog geworpen naar de teksten en aangepast waar nodig. Als laatste hebben wij nog een pakkende naam voor elk concept bedacht, zodat ze makkelijk te onderscheiden zijn.

Interviews

We wisten nog niet precies waar we ons op wilden richten, maar de interviews hielpen ons dit te bepalen. Door te verdiepen in het huidige proces en de ervaringen van patiënten en verpleegkundigen, ontdekten we de grootste kansen: het verbeteren van het vochtinnameproces, het automatiseren van het systeem en betere voorlichting aan patiënten over beperkte vochtinname. We hebben onze drie concepten aan de verpleegkundigen voorgelegd en feedback ontvangen. Hierdoor hebben we onze ontwerpvraag aangescherpt en de doelgroep vastgesteld: "Hoe kunnen we de foutmarges bij het meten van vochtinname door patiënten op de afdeling cardiologie minimaliseren?"

Customer Journey

Binnen het gekozen focuspunt ‘het verkleinen van de foutmarges bij vochtinname door patiënten’ wilden we kijken op welke punten in het proces er ruimte was voor verbetering. Door eerst de reis van de patiënt van begin tot eind in kaart te brengen, zagen we een aantal pijnpunten en kansen waar we met ons ontwerp aan konden werken. Een van deze punten was bijvoorbeeld het duidelijker maken van de verschillende maatbekers waaruit een patiënt kan drinken, zodat de vochtinname ook nauwkeuriger bijgehouden kan worden.

Insight Cards

Verder hebben we de belangrijkste onderzoeksresultaten vertaald naar inzichtkaarten. Deze kaarten dienen als een samenvatting van het onderzoek dat wij hebben verricht de afgelopen tijd. We zullen deze ook gebruiken als basis voor het formuleren van de concepten. De belangrijkste inzichtkaarten waren onder andere dat het bijhouden van de vochtinname vaak vergeten wordt, zowel door de patiënten als verpleegkundigen, en dat er regelmatig rekenfouten worden gemaakt. Beide inzichten wijzen erop dat het huidige systeem voor het bijhouden van vochtinname gevoelig is voor fouten.

Ontwerprichtlijnen

Nu we de inzichten hadden verwerkt in overzichtelijke insight cards, wilden we de volgende stap zetten door deze inzichten om te zetten in ontwerprichtlijnen. We selecteerden de vier belangrijkste inzichten en ontwikkelden voor elk een bijpassende ontwerprichtlijn. We hebben deze ontwerprichtlijnen pakkende titels en krachtige, concrete ondertitels gegeven. Dit zorgt ervoor dat zowel ons team als de opdrachtgever altijd precies weet wat de vier kernwaarden zijn waaraan ons ontwerp moet voldoen. Door de ontwerprichtlijnen overzichtelijk te houden en ze altijd binnen handbereik te hebben, kunnen we ontwerpbeslissingen nemen die zeker aansluiten op de inzichten die we uit ons onderzoek hebben verkregen.

  • Van papier naar pixel; Het automatiseren van het proces dat nu nog op papier verloopt
  • No one left behind; Het zorgen voor alle patiënten, ongeacht op welke afdeling zij liggen en in welke staat zij zich bevinden
  • Snappen is genezen; Begrijpbare userfeedback om verwarring te voorkomen
  • No more half measures; Het vochtgehalte meten bij halfopgegeten en -gedronken eten en drinken

Drie concpeten

'‘EetMeet’ biedt een innovatieve manier om voedsel- en vochtinname te monitoren met een slimme broodtrommel en drinkbeker. De broodtrommel toont vochtigheidsniveaus en de drinkbeker meet en registreert vloeistofverbruik. Aan het einde van de dag berekent de beker de totale vochtinname. Deze apparaten geven zorgverleners een compleet beeld van de hydratatie van de patiënt.

'H2Order verzamelt automatisch vochtinnamegegevens via het interne bestelsysteem voor voedsel dat het Erasmus MC heeft. Consumpties worden via een tablet geregistreerd en opgeslagen. Zorgverleners hebben hierdoor real-time inzicht in de vochtinname van de patiënt. AI analyseert bestelde producten en genereert aanbevelingen voor een gepersonaliseerd vochtinnameplan.

‘Weigh To Go’ introduceert een slimme tafel die vochtinname bijhoudt. Producten op de tafel worden geanalyseerd, gewogen en herkend via Machine Learning. Het vochtgehalte van voedsel wordt berekend en restjes worden teruggeplaatst om de exacte vochtconsumptie te meten. Dit concept biedt een nauwkeurige manier om de gezondheid van de patiënt te monitoren.

Tussenpresentatie

Om de opdrachtgever op de hoogte te brengen en goed betrokken te houden bij het proces, hadden we voor hen een tussenpresentatie gepland staan waarin we ons proces tot nu toe en onze drie concepten konden presenteren. Op die manier konden we tijdig feedback ontvangen van de opdrachtgever, nog vroeg in het proces. Zo voorkomen we dat we in een totaal andere richting gaan uitwerken dan de opdrachtgever eigenlijk had gedacht of gewild. Bovendien konden we per concept waardevolle feedback vragen bij deze presentatie, zodat we een beter beeld hadden van hoe de opdrachtgever over de concepten denkt, welke hun voorkeur heeft en welk concept we het beste uit kunnen werken. Kort samengevat was de feedback die we bij de tussenpresentatie hebben ontvangen als volgt; De inzichten die we hebben verzameld zijn goed onderbouwd en het is duidelijk waar jullie deze inzichten vandaan hebben. De concepten zijn creatief, maar hebben nu weinig aansluiting op de inzichten. We moesten daarom proberen om de concepten meer te vormen, zodat deze aansluiten op de unieke en specifieke inzichten en ontwerprichtlijnen die we hebben gevonden.

Kill Your Darling

Na het halen van de benodigdheden voor ons broodtrommel concept, kwam Bas ineens met het idee om het product compacter te maken. Het idee was om een soort schijf te maken die een flesje of beker kon vasthouden, om het zo te wegen als een soort bagage weegschaal. Hierdoor werd het concept meer portable, maar was het ook makkelijker te realiseren. Na de Kill your Darling hebben wij nuttige feedback van de docenten en medestudenten gekregen waar we mee door konden gaan.

Schetsen

Om een beter beeld te krijgen van ons concept, maakten we schetsen en wireframes. Deze schetsen tonen de functies en werking van het concept, waarbij we verschillende variaties hebben uitgewerkt. Zo hadden we meerdere richtingen om op te kunnen gaan. We hebben deze schetsen gebruikt als een eerste prototype om het concept te valideren en eventuele aanpassingen te identificeren.

Test 1

Na de Kill Your Darling hebben wij schetsen gemaakt van hoe het prototype er uit zou moeten zien. Deze schetsen hebben wij voorgelegd aan studenten en docenten zodat zij duidelijke feedback konden geven over ons huidige concept. Wij hebben deze schetsen laten zien en verteld hoe ons project in elkaar zat, wat ons doel was en hoe wij dat wilden bereiken. Daarna hebben wij gevraagd wat zij ervan vonden, of het compact genoeg is en of het praktisch is bijvoorbeeld. Wij hebben na deze test genoeg feedback verzameld om door te gaan. Wij zijn gaan kijken naar de terugkoppeling van het product naar de app, push-berichten en het handmatig invoeren van de data. Al deze feedback heeft er voor gezorgd dat wij verder konden en ons product nog beter konden maken.

Medium Fidelity Protptype

Na het testen met gebruikers hebben we besloten de feedback te verwerken in ons medium fidelity prototype. Dit hield in dat we zowel de fysieke als digitale prototypes verder gingen ontwerpen. Het fysieke prototype hebben we met behulp van lasersnijden uitgewerkt. We hebben vijf verschillende variaties (met en zonder knoppen) gemaakt om later met gebruikers te testen welke versie hun voorkeur had. De user interface van de app hebben we ook zonder kleur ontworpen. Dit deden we om de functies van de app te valideren en te achterhalen wat gebruikers wel of niet wilden zien in de app. De ontvangen feedback, zoals het verbeteren van de koppeling tussen de tool en de app, hebben we gebruikt om het concept verder aan te scherpen en de prototypes uit te werken naar de uiteindelijke high fidelity versie.

Test 2

Nadat we de medium fidelity prototype hadden gemaakt, hadden we enkele vragen die we graag wilden valideren door middel van testen. De belangrijkste vraag was of gebruikers de voorkeur gaven aan fysieke knoppen tijdens een meting, of dat ze alles via de app wilden besturen. Daarnaast wilden we weten, indien knoppen gewenst waren, in welke volgorde en vorm deze knoppen moesten zijn. Verder waren we benieuwd in hoeverre de uitgewerkte schermen van de app duidelijk waren. Door tijdens de tests studenten en docenten de prototypes daadwerkelijk te laten gebruiken, merkten we een duidelijke voorkeur voor het gebruik van de app zonder fysieke knoppen. Dit gaf hen meer overzicht over de meting en was ook makkelijker in gebruik.

High Fidelity Prototype

Aangezien uit de tests bleek dat metingen volledig via de app moesten plaatsvinden, zijn we snel aan de slag gegaan met het digitaal uitwerken van deze schermen, inclusief de bijbehorende look-and-feel van het Erasmus MC. Tegelijkertijd werkten we verder aan het verbeteren van het fysieke gedeelte van ons prototype. Ons doel was om een universele tool te creëren die verschillende verpakkingen kan vastgrijpen zonder dat er diverse attachments nodig zijn. Door uitgebreid te experimenteren met 3D-prints en lasersnijden, hebben we uiteindelijk een werkend fysiek product kunnen realiseren.

Test 3

Zowel het fysieke prototype als de digitale app zijn bijna voltooid. Omdat de twee prototypes samen als één geheel moeten werken, besloten we nog één laatste usability-test uit te voeren. Met deze test wilden we vaststellen of de interacties tussen de fysieke weegschaal en de digitale app soepel verliepen en de laatste feedback verzamelen voordat we het eindresultaat tijdens de eindpresentatie aan de opdrachtgever tonen. Uit de tests bleek dat de werking van ons product duidelijk was voor de gebruikers en zij begrepen ook goed de link tussen het fysieke product en de app. Er waren echter enkele aanbevelingen voor optimalisatie, zoals het mogelijk compacter maken van het product. Ook was bijvoorbeeld niet duidelijk welke kant de schijven opgedraaid moeten worden om de opening kleiner of juist groter te maken. Deze punten nemen we mee in ons lijstje aan aanbevelingen.