Thema verantwoording

We zijn nu al een aantal weken bezig met het project “game of life” en onze eerste presentatie over onze vorderingen zit er op. We hadden in eerste instantie het thema “plat Rotterdam” gekozen, maar na ons woordje voor de klas hebben we onze mindset veranderd. Vooral door wat negatieve kritiek op het iets te grove filmpje en de “kill your darling” theorie. We hebben besloten om voor een vernieuwend en minder complex thema te kiezen: “City/Urban design”. Wat wij persoonlijk beter bij het project onderwerp vinden passen. We willen dit thema verwerken in een spel dat het teken staat van het stads en design leven in Rotterdam en we kunnen dit thema ook relateren aan onze design opleiding.

Het is lastig om zo laat nog te wisselen van thema, maar we denken dat dit ons eindwerk zeker goed gaat doen. We hebben dan nu ook weer nieuwe inspiratie gezocht en moodboards gemaakt.

Het spel

Ons spel is gebasseerd op het bordspel Candyland en Monopoly. Wij geven hier een geheel eigen twist aan en maken het ons eigen door er extra activiteiten aan toe te voegen en regels te veranderen. Het thema City- / Urbandesign speelt hier natuurlijk de belangrijkste rol in.

Het bord bevat een route met vakjes, deze hebben verschillende kleuren. Om te mogen bewegen moet je eerst een vraag goed beantwoorden. Heb je de vraag goed beantwoordt dan mag je de dobbelstenen gooien en het aandal gegooide ogen vooruit. Als je de vraag fout beantwoordt moet je een kaart pakken, hierop staat een opdracht, wedstrijd of effect. Op de effectenkaarten en wedstrijdkaarten staan de gevolgen erbij. Bij opdracht kaarten geldt dat bij een goede uitvoering de dobbelsteen mag worden geworpen. Bij een foutieve uitvoering krijgt de speler nog  één kans, faalt de speler opnieuw dan moet deze een beurt overslaan. Het spel is afgelopen zodra er een speler over de finish komt.

Eén van de eisen van de opdrachtgever is dat we een digitaal / interactief element in het spel implementeren. Wij hebben gekozen om de vragen te digitaliseren met kahoot. Via een tablet of laptop krijgen de spelers dan de vraag te zien waarna de speler die aan de beurt is via een ander apparaat antwoordt kan geven. De spelers krijgen hiermee gelijk te zien of het gegeven antwoord goed of fout was.

Spelregels

  • Iedere speler speelt voor zichzelf.
  • Het spel kan gespeeld worden met 2 – 5 spelers.
  • Antwoorden mogen niet opgezocht worden.
  • Als een speler weigerd om een opdracht uit te voeren moet deze drie vakjes terug.
  • Bij een goed antwoord mag de speler één vakje vooruit.
  • Bij een fout antwoord dient een effectenkaart gepakt te worden.
  • Bij een effectenkaart lees je de tekst van de kaart op. Is het een opdracht?
    • Stoor de uitvoerder(s) van de opdracht dan niet.
    • Bij een opdracht dient elke speler mee te doen indien dit de opdracht is.
  • Bij het correct uitvoeren van een opdracht mag despeler de dobbelsteen werpen en evenveel stappen vooruit zetten als het aantal ogen.
  • Bij het foutief uitvoeren van de opdracht moet de speler nog een effectenkaart pakken. Als dit weer een opdracht is moet deze uitgevoerd worden. Als deze ook mislukt moet er een beurt overgeslagen worden.
    Het spel eindigt zodra er een speler terug bij start is of op / voorbij finish komt.

Monopoly

Monopoly_Aberdeen_Edition_board

Candyland

orenstein_Candyland-1980s

Bestanden


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/project/2015_2016/game_cmd1e_t1/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399